اخبار اداره کل البرز بيشتر

اصلاح یارانه‌‌ها اقدام شجاعانه دولت با تکیه بر پشتوانه مردمی است/ دولت اقتصاد را به مذاکره گره نزد

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه اقدام شجاعانه دولت در اصلاح یارانه‌ها خوشایند دولت‌های متخاصم نیست، گفت: دولت برای رفع مشکلات اقتصادی نگاه به مذاکرات نداشت و فقط به واسطه اعتماد دولت به مردم این کار بزرگ اقتصادی آغاز شد.
وی همچنین اقدامات‌ سازمان ملی استاندارد برای ارتقا کیفیت در صنعت خودرو کشور را تشریح کرد. 

  دو سوم ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی به جامعه هدف نرسیده است

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به طرح دولت برای اصلاح یارانه کالاهای اساسی، بیان کرد: تاکنون برای واردات کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی به تاجر یا واردکننده داده می‌شد، اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت‌ برای اصابت یارانه‌ها به جامعه هدف، از این به بعد آن را به جای واردکننده به مصرف‌کننده بدهد. 

اسلام‌پناه با بیان اینکه سال گذشته مبلغ 15.6‌ میلیارد دلار به عنوان یارانه و در قالب ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی داده شد، افزود: این در حالی است که براساس برآورد‌های انجام شده حتی یک سوم از این مبلغ نیز به جامعه هدف اصابت نکرده است و برخی نیز معتقدند که میزان یارانه‌ای که به جامعه هدف اصابت کرده است کمتر از این رقم است.  

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: در صورت ادامه شیوه گذشته برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی، باید 500 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت که قطعا باز هم بخش قابل توجهی از این مبلغ به جامعه هدف اصابت نمی‌کرد.  

اسلام پناه به یک نمونه از هدر رفت ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی اشاره کرد و گفت: مدتی پیش یک واردکننده کالا با ارز 4200 تومانی، به دلیل اینکه محموله‌ وارداتی‌اش دچار مشکل شده بود، مجبور شد اطلاعات محموله‌اش را در اختیار ما قرار دهد که این تاجر، 70 هزار تن کالا با ارز ترجیحی وارد کشور کرده بود که با توجه به فروش آن محموله در معاملات آتی به قیمت هر دلار 42 هزار تومان یعنی ده برابر قیمت دلار دریافتی، سود 12 هزار میلیارد تومانی از واردات این  محموله به‌دست آورده بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: بنابراین عده‌ای با بهره‌مندی از دلار ارزان قیمت و فروش آن به 10 برابر قیمت دلار دریافتی سودهای هنگفت بادآورده ای را به‌دست می‌آوردند و این درحالی است که هدف از پرداخت این ارز رسیدن کالاهای اساسی به دست مردم با قیمت مناسب است. 

وی گفت: با اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی پیش‌بینی می‌شود که با قیمت هر کیلوگرم مرغ که حدود 60 هزار تومان است و با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم، بخشی از مرغ تولیدی را بازار پس بزند به همین دلیل برنامه‌ریزی شده تا تمام مازاد عرضه توسط دولت خریداری  شود و در مهر و شهریور امسال ‌مرغ‌های ذخیره شده توسط دولت به بازار عرضه شود.  

* اقدام شجاعانه دولت در اصلاح یارانه‌ها خوشایند دولت‌های متخاصم نیست

وی با بیان اینکه تصمیم جسورانه و شجاعانه دولت سیزدهم در اصلاح یارانه‌ها خوشایند دولت‌های متخاصم نیست، بیان داشت: بیشترین نگرانی و ناراحتی که از خارج کشور و عوامل دنباله‌دار آنها در داخل کشور در رابطه با اصلاح یارانه‌ها وجود دارد، این است که چرا این دولت این شهامت و جسارت را یافته تا این طرح را اجرایی کند، بنابراین مسلم است که دولت در رابطه با اصلاح یارانه‌ها حرکت درستی انجام داده است که پنجره‌ای از آینده بهتر را نمایان خواهد کرد. 

اسلام‌پناه اظهار داشت: دشمنان می‌خواهند اقتصاد ما اقتصادی ضعیف باشد که با هر تکانه‌ای بلرزد تا با هر مواجه‌ای موجبات نارضایتی مردم فراهم شود. اقتصاد اگر مردمی و مقاومتی شد و با رویکرد جهادی که دولت در پیش گرفته است توام شد از تکانه‌ها خیلی تاثیرپذیر نیست. 

وی افزود: آمریکا اصرارشان این است که اصلاح یارانه‌ها اجرایی نشود و می‌گویند که مگر مساله وین حل شده است که جراحی اقتصادی انجام می‌دهید؟ بنابراین این اقدام دولت  این پیام را نیز به آنها دارد که ما با وجود اینکه مساله وین را حل نکرده‌ایم این جراحی اقتصادی را انجام می دهیم، ‌‌آن قدر کشور ثبات دارد و ذخیره مردمی دولت از جهت مقبولیت به لطف الهی آن قدر بالا است که در این شرایط این تصمیم گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اقدام دولت در اصلاح یارانه‌ها حاوی یک پیام دیپلماسی سیاسی‌ است،  اظهار داشت: بنابراین اقدام دولت سیزدهم در اصلاح یارانه کالاهای اساسی در شرایط فعلی این  پیام سیاسی را به دنیا مخابره می‌کند که با وجود اینکه موضوع وین حل نشده اما به واسطه اعتماد دولت به مردم این کار بزرگ اقتصادی آغاز شده است.  

* ذخایر استراتژیک روغن کشور تامین شده است

وی با اشاره به اینکه 6 ماه ذخیره استراتژیک روغن در کشور داریم، گفت: هیچ مشکلی در تامین روغن مورد نیاز کشور وجود ندارد و با وجود مسائلی که اخیرا بین روسیه و اوکراین ایجاد شد اما ما توانستیم که یک محموله بزرگ دانه‌های روغنی از این کشور خریداری کنیم که اگر این کار را انجام نمی‌دادیم شرایط بسیار بدی در خصوص تامین روغن به کشور حاکم می‌شد.  

وی با اشاره به اینکه 40 درصد از دانه‌های روغنی دنیا در اوکراین تامین می‌شود، گفت: در شرایط فعلی اگر کشور اوکراین تولید و برداشتی در خصوص دانه‌های روغنی داشته باشد آن را به ما نمی‌دهد و به کشورهای اروپایی می‌دهد.  

اسلام‌پناه درباره اصلاح یارانه‌ محصولات آرد پایه، بیان داشت:  طرح باز توزیع مردمی یارانه‌هایی که متعلق به مردم است از طرح‌هایی است که هم اعتماد مردم به دولت و هم اعتماد دولت به مردم را صد چندان خواهد کرد و اجرای این طرح دولت را مانند همیشه این طور به مردم عیان خواهد کرد که این دولت همیشه به مردم شجاع جامعه اتکا دارد و با جسارت قصد انجام اصلاحاتی را دارد که این اصلاحات حتما به نفع مردم است و آثار این تصمیمات در حوزه کیفیت خدمات‌، نهاده‌ها و محصولات پایانی که مردم به عنوان مصرف کننده نهایی دریافت می‌کنند  تاثیر‌گذار است.

وی با بیان اینکه امروز انتخاب آگاهانه توسط مصرف کننده انجام می‌شود، بیان داشت: با اصلاح یارانه‌ها کیفیت تولید محصولات مختلف نیز تغییر خواهد کرد و از این به بعد اینگونه نخواهد بود که تولید‌کنندگان هر کالایی را با هر کیفیتی تولید کنند و مصرف کننده محکوم به خرید آن باشد. 

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: در حال حاضر چیزی به عنوان مرغ ارگانیک تولید نمی‌شود و این محصول در بازار وجود ندارد و اگر هم چیزی تحت عنوان مرغ ارگانیک در بازار عرضه می‌شود در واقع  در حد یک شوخی است، اما  با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول اجرای طرح، تولید محصولات ارگانیک، سبز و سالم  شکل خواهد گرفت و محصولاتی با درجه یک، دو و سه تولید می‌شود و در واقع این موضوع مصداق انتخاب کیفیت است.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، آن 400 تا 500 هزار میلیارد تومانی که به عنوان یارانه به کالاهای اساسی داده می‌شد و به جامعه هدف اصابت نمی‌کرد، از این به بعد به جامعه هدف اصابت خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه نباید این طرح بزرگ ملی را وارونه جلوه داد، گفت: وارونه نشان دادن این اصلاح شجاعانه، مصداق ظلم است، زیرا شک نداریم که اجرای این طرح آثار کیفی خود را در صنعت، خدمت و کشاورزی ارائه خواهد کرد و این موضوع مطالعه شده است و درباره آن شکی وجود ندارد. 

* اقتصاد کشا‌ورزی در هشت سال گذشته منفی شد

اسلام پناه با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی ما در طی سال‌های گذشته دچار افت شده است،  گفت: متاسفانه طی 8 سال گذشته اقتصاد کشاورزی ما منفی شده است. 

وی اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک جزء از دولت اجرای طرح اصلاح یارانه را مشایعت خواهد کرد و در حوزه کیفی سازی، استاندارد سازی، اندازه‌شناسی و غیره  ورود جدی خواهیم داشت و مانع کم فروشی‌ها در صنایع مختلف غذایی‌ خواهیم شد.